Certyfikaty i Uprawnienia

Home  | Mapa serwisu  | E-mail  | Kontakt  | Polityka cookies
 Nowo┼Ťci | O firmie | Certyfikaty | Zabezpieczenia DNA | 
powr├│t do listy »

Układy zawieszenia

Uk┼éad zawieszenia to jedna z najwa┼╝niejszych rzeczy w Pa┼ästwa poje┼║dzie. Od sprawno┼Ťci dzia┼éania tego uk┼éadu uwarunkowane jest bezpiecze┼ästwo podr├│┼╝nych.


Oferujemy:
-wymian─Ö amortyzator├│w
-wymian─Ö spr─Ö┼╝yn
-wymian─Ö wahaczy
-wymian─Ö gum na wahaczach
-wymian─Ö Mc Person
 
Co powinni┼Ťcie Pa┼ästwo wiedzie─ç o amortyzatorach?

 
Amortyzatory spe┼éniaj─ů bardzo wa┼╝n─ů rol─Ö w 4 okre┼Ťlonych dziedzinach

   
Hamowanie: zły stan amortyzatorów powoduje wydłużenie drogi hamowania, tym bardziej, im gorsza jest nawierzchnia. Droga hamowanie wydłuża się o ponad 35%.

  
Trzymanie si─Ö drogi: przy amortyzatorach w z┼éym stanie, pojazd reaguje mi─Ökko, „rozbijaj─ůc si─Ö” o swoje zawieszenie. Na zakr─Ötach konieczne jest zmniejszenie pr─Ödko┼Ťci o ponad 10%. Podczas deszczu zwi─Ökszenie o ponad 15% podatno┼Ťci na po┼Ťlizg na mokrej nawierzchni.

  
Zu┼╝ycie opon: stale poddawane dodatkowym zb─Ödnym naciskom i napr─Ö┼╝eniom, pracuj─ů w gorszych warunkach. Ich przyczepno┼Ť─ç maleje, a zu┼╝ycie wzrasta przez to skraca si─Ö czas eksploatacji o ponad 25%.


Cz─Östo myli si─Ö poj─Öcia „zawieszenie” i „amortyzator”. Amortyzator jest jednym z element├│w zawieszenia. Zawieszenie jest systemem spr─Ö┼╝ystym, t┼éumi─ůcym niepo┼╝─ůdane efekty, spowodowane przez nier├│wno┼Ťci drogi. Zadaniem amortyzatora jest wygaszenie amplitudy drga┼ä zawieszenia, nie zak┼é├│caj─ůc przy tym normalnej pracy spr─Ö┼╝yn.
Amortyzatory poch┼éaniaj─ů nadwy┼╝k─Ö energii spr─Ö┼╝ystej, oddawanej przez spr─Ö┼╝yny i ogumienie, ograniczaj─ůc tym samym odskakiwanie od powierzchni jezdni poszczeg├│lnych k├│┼é. Dzi─Öki temu ogranicza si─Ö przenoszenie drga┼ä do wn─Ötrza pojazdu i unika utraty przyczepno┼Ťci opon do drogi. Pojazd dobrze trzyma si─Ö drogi, a ko┼éysanie zredukowane jest do minimum.

Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e nieprawid┼éowe zu┼╝ycie amortyzator├│w poci─ůga za sob─ů zmian─Ö zachowania si─Ö pojazdu.
B─ůd┼║cie Pa┼ästwo wyczuleni na najcz─Östsze oznaki zu┼╝ycia amortyzator├│w:

  • nie w┼éa┼Ťciwe zachowanie si─Ö pojazdu na ciasnych zakr─Ötach; samoch├│d ma tendencj─Ö do ┼Ťci─ůgania na zewn─ůtrz ┼éuku.
  • zjawisko „pompowania” na du┼╝ych ┼éukach; samoch├│d niebezpiecznie p┼éywa
  • pionowe drgania przedniego zawieszenia, odczuwane na kierownicy podczas jazdy po drodze o z┼éej nawierzchni.
  • g┼éuche stuki w kabinie po wjechaniu na nier├│wno┼Ťci poprzeczne na drodze.
  • podskakiwanie k├│┼é przy przyspieszaniu, powoduj─ůce sta┼é─ů utrat─Ö przyczepno┼Ťci.
  • wyciek oleju, wykryty na korpusie amortyzatora, to pewny znak, ┼╝e trzeba bezzw┼éocznie wymieni─ç ten element.
     

Jak dzia┼éaj─ů amortyzatory?

JAK DZIAŁA AMORTYZATOR DWURUROWY ?

[RYS. A i B] G┼é├│wnymi elementami s─ů: rura zewn─Ötrzna zwana zbiornikiem wyr├│wnawczym (6), rura wewn─Ötrzna zwana cylindrem roboczym (5), t┼éok (2) po┼é─ůczony z t┼éoczyskiem (1), dolny zesp├│┼é zaworowy zwany zaworem dennym (7), prowadnica t┼éoczyska (3).

┬Žciskanie

Kiedy t┼éoczysko jest naciskane, olej bez oporu przep┼éywa z przestrzeni pod t┼éokiem poprzez kana┼éy A, B, C i D oraz zaw├│r jednokierunkowy (19) do przestrzeni nad t┼éokiem. Jednocze┼Ťnie obj─Öto┼Ť─ç cz─Ö┼Ťci t┼éoczyska zag┼é─Öbiaj─ůcej si─Ö w cylindrze powoduje zmniejszenie obj─Öto┼Ťci w cylindrze dost─Öpnej dla oleju. "Nadmiar" oleju przepychany jest przez zaw├│r denny do zbiornika wyr├│wnawczego (rury zewn─Ötrznej) wype┼énionej powietrzem (1 bar) lub azotem (4-8 bar). Opory przep┼éywu oleju przez zaw├│r denny powoduj─ů t┼éumienie przy ┼Ťciskaniu amortyzatora.

Odbicie

Podczas wyci─ůgania t┼éoczyska z cylindra wzrasta ci┼Ťnienie oleju w przestrzeni nad t┼éokiem, powoduj─ůc jego przep┼éyw przez system kana┼é├│w i zawor├│w d┼éawi─ůcych w t┼éoku; opory przep┼éywu powoduj─ů t┼éumienie przy odbiciu amortyzatora. Jednocze┼Ťnie nast─Öpuje przep┼éyw oleju ze zbiornika wyr├│wnawczego poprzez zaw├│r denny (bez oporu) dla skompensowania obj─Öto┼Ťci t┼éoczyska wysuwaj─ůcego si─Ö z cylindra roboczego
.

 

 

A, B, C, D, E, F, G, H, J, K i L - r├│┼╝ne zawory

1. Tłoczysko
2. Tłok
3. Prowadzenie tłoczyska
4. Uszczelnienie tłoczyska
5. Cylinder roboczy
6. Rura zewn─Ötrzna
7. Zespół zaworowy denny
8. Zaw├│r przepustowy
9. Spr─Ö┼╝yna
10. Nakr─Ötka regulacyjna
11. Przycisk regulacji
12. Przesuwka
13. Górny zespół zaworowy
14. Dolny zespół zaworowy
15. Tłok pływajacy
16. Osłona przeciwkurzowa
17. Pr─Öt regulacyjny
18. Pokrywa
19. Zaw├│r jednokierunkowy
20. Zaw├│r jednokierunkowy
21. Zawory
 



A, B, C, D, E, F, G, H, J, K i L - r├│┼╝ne zawory

1. Tłoczysko
2. Tłok
3. Prowadzenie tłoczyska
4. Uszczelnienie tłoczyska
5. Cylinder roboczy
6. Rura zewn─Ötrzna
7. Zespół zaworowy denny
8. Zaw├│r przepustowy
9. Spr─Ö┼╝yna
10. Nakr─Ötka regulacyjna
11. Przycisk regulacji
12. Przesuwka
13. Górny zespół zaworowy
14. Dolny zespół zaworowy
15. T┼éok p┼éywaj─ůcy
16. Osłona przeciw kurzowa
17. Pr─Öt regulacyjny
18. Pokrywa
19. Zaw├│r jednokierunkowy
20. Zaw├│r jednokierunkowy
21. Zawory
22. Zawory


JAK DZIAŁA AMORTYZATOR JEDNORUROWY ?

[RYS. C] G┼é├│wnymi elementami s─ů: rura zewn─Ötrzna zwana zbiornikiem wyr├│wnawczym (6), rura wewn─Ötrzna zwana cylindrem roboczym (5), t┼éok (2) po┼é─ůczony z t┼éoczyskiem (1), dolny zesp├│┼é zaworowy zwany zaworem dennym (7), prowadnica t┼éoczyska (3).


┬Žciskanie

W odr├│┼╝nieniu do dwururowego, amortyzator jednorurowy nie posiada zewn─Ötrznej rury stanowi─ůcej zasobnik kompensacyjny. Problem kompensacji dodatkowej obj─Öto┼Ťci oleju wypieranej przez wsuwaj─ůce si─Ö t┼éoczysko rozwi─ůzano poprzez zmienn─ů obj─Öto┼Ť─ç komory roboczej. Cylinder nie jest wype┼éniony olejem ca┼ékowicie; dolna jego cz─Ö┼Ť─ç zawiera gaz (azot) pod ci┼Ťnieniem 20-30 bar. Gaz i olej s─ů odseparowane p┼éywaj─ůcym t┼éokiem (15). Wsuwanie t┼éoczyska do komory roboczej powoduje ruch t┼éoka p┼éywaj─ůcego w d├│┼é a za tym wzrost ci┼Ťnienia zar├│wno w cz─Ö┼Ťci olejowej jak i gazowej. Wzrost ci┼Ťnienia oleju wymusza jego przep┼éyw przez zesp├│┼é kana┼é├│w i zawor├│w do przestrzeni nad t┼éokiem. D┼éawienie tego przep┼éywu powoduje t┼éumienie przy ┼Ťciskaniu.

Odbicie

Ruch t┼éoka do g├│ry powoduje wzrost ci┼Ťnienia oleju w przestrzeni nad t┼éokiem i wymusza jego przep┼éyw przez kana┼éy i zawory w t┼éoku. D┼éawienie tego przep┼éywu powoduje t┼éumienie przy odbiciu. Ci┼Ťnienie gazu powoduje ruch p┼éywaj─ůcego t┼éoka do g├│ry kompensuj─ůc przyrost obj─Öto┼Ťci w cz─Ö┼Ťci olejowej, spowodowany wysuwaj─ůc─ů si─Ö z cylindra cz─Ö┼Ťci─ů t┼éoczyska.

 


A, B, C, D, E, F, G, H, J, K i L - r├│┼╝ne zawory

1. Tłoczysko
2. Tłok
3. Prowadzenie tłoczyska
4. Uszczelnienie tłoczyska
5. Cylinder roboczy
6. Rura zewn─Ötrzna
7. Zespół zaworowy denny
8. Zaw├│r przepustowy
9. Spr─Ö┼╝yna
10. Nakr─Ötka regulacyjna
11. Przycisk regulacji
12. Przesuwka
13. Górny zespół zaworowy
14. Dolny zespół zaworowy
15. T┼éok p┼éywaj─ůcy
16. Osłona przeciw kurzowa
17. Pr─Öt regulacyjny
18. Pokrywa



 Stron─Ö odwiedzono : 349574 razy
AUTO ZYK J.E.M. ul.Jugosłowianska 25 60-301 Poznań, tel. (061) 867 28 03, fax. (061) 867 46 68

OKR─śGOWA STACJA
KONTROLI POJAZDÓW
ul. Bukowska 60, 62-070 D┬▒browa, tel. (61) 64 25 825, (61) 64 25 826