Kontrolki w samochodzie – co oznaczają?
2 listopada 2020
Spaliny samochodowe a zdrowie
7 grudnia 2020
Pokaż wszystkie

Prowadząc własne auto powinniśmy znać wszystkie dźwięki jakie ono z siebie generuje. Gdy podczas jazdy usłyszymy nieznany wcześniej dźwięk, powinniśmy zacząć szukać przyczyny. Zduszenie problemu w zarodku jest zalecane dla utrzymywania wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu, przy jednoczesnym obniżaniu ryzyka poważniejszej usterki.

Co tak stuka?

Aby określić co stuka u nas w samochodzie trzeba najpierw zlokalizować skąd dobiega ten niemiły dźwięk. Większość kierowców nie wymaga pomocy w lokalizacji niestandardowych dźwięków ale i tak warto się dowiedzieć czegoś na ten temat, by sytuacji w której nie wiemy co hałasuje mieć punkt odniesienia. Najczęstszymi powodami dziwnych stuków jest wyrobione bądź uszkodzone zawieszenie. Oprócz zawieszenia, zdarza się że koła wydają dziwne dźwięki. Najgorszym rodzajem stukania jest stukanie dochodzące spod maski. Stukający silnik to zwiastun dużych wydatków.

Stuki w silniku i ich powody

Hydrauliczne popychacze zaworów są często przyczyną stukania silników z dużym przebiegiem. Metaliczny dźwięk dobiega spod pokrywy zaworowej, zazwyczaj chwilę po uruchomieniu silnika. Gdy silnik posiada duży przebieg popychacze słychać cały czas i z biegiem czasu ten stukot jest coraz głośniejszy. Wadą popychaczy hydraulicznych jest system ich regulacji, a w zasadzie brak tego systemu. Popychacze mechaniczne można wyregulować lub wymienić szklanki, a w silniku z popychaczami hydraulicznymi nie jest to możliwe. System hydrauliczny wymaga wymiany całych popychaczy. Przy koszcie jednostkowym około 20 złotych za popychacz do aut popularnych oraz od 50 do 100 złotych do aut niepopularnych wymiana całego zestawu może kosztować od 500 do 1000 złotych. Koszt wymiany jest uzależniony od ilości zaworów w głowicy zaworowej. W ofercie producentów olejów silnikowych można znaleźć oleje które wytłumiają popychacze zaworowe, jednak jest to działanie doraźne które nie eliminuje problemu.

Oprócz stuków powodowanych przez popychacze zaworowe mamy jeszcze kilka innych powodów stukania silnika. Gorszym przypadkiem stukania silnika jest sytuacja w której uszkodzone zostały wałki rozrządu. Taka sytuacja zachodzi tylko w silnikach benzynowych. Dźwięk towarzyszący spalaniu detonacyjnemu to coś z pogranicza dzwonienia i stukania.

Jednym z najgorszych rodzajów dźwięków jakie silnik może wydawać jest ciągłe, głuche stukanie. Gdy dochodzi do takiej sytuacji niezależnie od temperatury silnika to możemy obstawić zużyte panewki lub wyrobione sworznie tłokowe. Gdy dźwięk nasila się podczas przyspieszania możemy być pewni, że silnik nadaje się do remontu.

Ostatnim dosyć popularnym problemem jest tak zwany rozrząd bezobsługowy, czyli rozrząd na łańcuchu. Powszechna opinia tego rozrządu to bezobsługowość i niezawodność, przy czym nie jest to prawda. Z biegiem lat i kilometrów łańcuch może się delikatnie rozciągnąć co powoduje szelest. Oprócz łańcucha układ rozrządu to także napinacze ze ślizgami. Gdy ślizgi się wytrą rozrząd także może zacząć wydawać z siebie dziwne dźwięki.

Co zrobić gdy stuka koło?

Odgłosy stukającego koła zazwyczaj pojawiają się w okresie sezonowej wymiany kół lub po wizycie w warsztacie. Stukające koło najczęściej świadczy o niepoprawnym przykręceniu koła. Co ciekawe jest to dosyć popularny problem, gdyż w wielu warsztatach do tak prozaicznej czynności nie przykłada się należytej uwagi. Jako że warsztaty samochodowe to nie sale operacyjne często zdarza się że na gwint lub na nakrętkę dostaje się brud, przez co nie jest ona optymalnie dokręcona. Gdy jednak stukot nie jest powiązany z wymianą kół lub wizytą w warsztacie warto udać się na stację diagnostyczną. Stacja diagnostyczna jest przydatnym rozwiązaniem, gdyż za drobną opłatą diagnosta szybko znajdzie źródło irytujących dźwięków.

Stukanie w zawieszeniu – najważniejsze przyczyny

Przednie zawieszenie jest w ogromnej większości aut bardziej narażone na uszkodzenia od tylnego. Związane jest to z umiejscowieniem układu napędowego i układu kierowniczego. Z obserwacji wielu mechaników wiemy że stukanie jest zwykle diagnozowane z prawej strony samochodu, co jest bezpośrednio powiązane z jakością dróg w Polsce oraz z rozkładem kolein i dziur.

Jedną z przyczyn stukania zawieszenia są tuleje wahaczy. Ich głównym zadaniem jest zmniejszanie drgań podczas pracy wahacza oraz zapewniania odpowiedniej geometrii. Gdy tuleje wahacza się wyrobią auto może stracić stabilność, ponadto będzie słychać głuche stukanie.

Sworznie wahacza to kolejny element który może generować niemiłe dźwięki. Zadaniem sworzni jest łączenie zwrotnic z wahaczem. Gdy dochodzi do uszkodzenia sworzni tracimy geometrię, w związku z czym auto może samo skręcać w którymś kierunku. Objawem uszkodzenia jest stukanie zawieszenia i samoistne skręcanie auta.

Tuleje stabilizatora łączą wahacze, dzięki czemu auto jest stabilne na drodze. Stabilizatory nie dopuszczają do przechyłu samochodu odpowiadając za bezpieczeństwo. Gdy są zużyte hałasują podczas jazdy po nierównościach oraz powodują pogorszenie prowadzenia w zakrętach.

Końcówka drążka kierowniczego to element łączący drążek kierowniczy ze zwrotnicą. Gdy się uszkodzi, powoduje wydawanie odgłosów stukania na postoju podczas ruchów kierownicą. Czasami stukanie jest powiązane z nierównomiernym obracaniem się kierownicy.