Budowa piasty i łożysk
8 kwietnia 2022
Kiedy należy wymienić pasek rozrządu?
22 kwietnia 2022
Pokaż wszystkie

Układ rozrządu jest systemem, który występuje w każdym silniku spalinowym. Rozrząd ma za zadanie synchronizować pracę układu korbowo tłokowego i głowicy. Synchronizacja jest niezbędna, ponieważ jej brak może spowodować zderzenie zaworów z tłokiem. Odpowiednia konserwacja rozrządu może zapobiec awarii, i uchronić nas przed drogim remontem silnika. Jak zadbać o pasek rozrządu?

Pasek rozrządu a łańcuch

Popularne przekonanie mówi, że łańcuch rozrządu nie wymaga konserwacji i wymiany, podczas gdy pasek rozrządu należy regularnie wymieniać. Prawda jest taka, że obydwa rozwiązania wymagają konserwacji i wymiany. Zarówno pasek jak i łańcuch rozrządu z czasem ulegają rozciągnięciu, co zmienia charakterystykę pracy silnika, a z czasem może doprowadzić do spotkania się tłoka z zaworem. Obecnie stosowane napinacze dostosowują poziom napięcia pasków, co nie znaczy, że można o tych elementach zapomnieć. Regularna wymiana jest niezbędna do zachowania samochodu w stanie pełnej użyteczności.

Wymiana rozrządu

Dbanie o układ rozrządu powinno zawsze sprowadzać się do dbania o terminowe wymiany paska, rolek i napinaczy rozrządu. Ponadto, wymiana paska rozrządu nie powinna się sprowadzać tylko do wymiany tych elementów. Zawsze należy wymienić uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego. Warto także wymienić wszystkie śruby, szpilki i nakrętki. 

Interwał wymiany paska rozrządu to, zależnie od modelu i marki samochodu, okres od 60 do 120 tysięcy kilometrów, lub okres 6 lat jeżeli jeździmy mało. Łańcuch rozrządu natomiast należy wymieniać po przejechaniu 300 tysięcy kilometrów lub 10 lat. 

Wymianę kompletu elementów rozrządu warto zawsze wykonać przy zakupie auta używanego. 

Wymiana łańcucha rozrządu

Łańcuch rozrządu jest wytrzymały i potrafi wiele znieść. Jednak mimo tego, że jest on wykonany z metalu potrafi się on rozciągnąć, a nawet zerwać. Łańcuch odporny jest na warunki środowiskowe takie jak olej silnikowy i wysokie temperatury. Ponadto łańcuch dużo lepiej znosi ostre traktowanie – silniki wyposażone w łańcuch rozrządu są dobrym wyborem do amatorskiego motorsportu. Zerwanie łańcucha jest zazwyczaj awarią niszczącą silnik, dlatego warto pamiętać o jego regularnej wymianie.

Pasek rozrządu 

Pasek rozrządu jest elementem wykonanym z kauczuku. Kord wewnątrz paska oblany jest kauczukiem, dzięki czemu pasek jest stosunkowo wytrzymały. Kord wewnętrzny wykonany jest ze sztucznego włókna, którym zazwyczaj jest włókno szklane. Konstrukcja tego typu jest mało odporna na warunki pracy obecne pod maską – olej silnikowy przyspiesza starzenie kauczuku, podobnie jak wysoka temperatura. O ile nasz silnik nie posiada żadnych wycieków, to rozrząd będzie pracował bez zarzutu przez cały okres przewidzianej pracy. Gorzej, gdy z naszego silnika wycieka olej czy płyn chłodzący. W takim wypadku żywotność paska, jak i plastikowych rolek jest dość mocno skrócona. 

Styl jazdy a wytrzymałość paska rozrządu

O ile łańcuch jest odporny na agresywny styl prowadzenia pojazdu, o tyle pasek rozrządu już nie. Silniki wyposażone w paski rozrządu nie są przystosowane do gwałtownych przyspieszeń i strzelania ze sprzęgła. Oczywiście, pasek będzie znosił takie traktowanie i nie powinien pęknąć, ale regularne upalanie silnika może skrócić żywotność silnika nawet do 30%. Warto także unikać odpalania samochodu na pych, ponieważ obciążenie paska rozrządu jest wtedy największe. Zerwany pasek rozrządu w bardzo dużej ilości przypadków powoduje zniszczenie układu tłokowo-korbowego.

Wymiana układu rozrządu – czy można samemu?

Wymiana układu rozrządu jest czynnością, którą w teorii można wykonać samemu. Dla osób, którym mechanika pojazdowa jest niestraszna, czynność ta nie powinna nastręczyć wielu problemów. Dla wszystkich tych, dla których mechanika jest ciekawym zagadnieniem ale nie posiadają umiejętności warto zostawić tą czynność profesjonalistom. Złe ustawienie rozrządu po wymianie może doprowadzić do zderzenia tłoka z zaworami, co w efekcie poskutkuje bardzo kosztownym remontem silnika. Jeżeli rozrząd należy skontrolować, to warto umówić się do warsztatu mechanicznego, gdzie kontrola i ewentualna wymiana rozrządu nastąpi zgodnie ze sztuką.