Przegląd samochodu po wypadku – o czym należy pamiętać
18 lutego 2020
Rola czynnika chłodzącego w klimatyzacji samochodowej
3 marca 2020
Pokaż wszystkie

Klimatyzacja samochodowa to bardzo powszechny element wyposażenia pojazdu. Obecnie wszystkie klasy samochodów już są wyposażone w to urządzenia. Temperatury w Polsce stają się coraz wyższe, dlatego możliwość schłodzenia wnętrza kabiny jest bardzo pożądaną funkcją. Co więcej, klimatyzacja pozwala usunąć parę z szyb i dzięki temu trzymać dobrą widoczność, zwłaszcza jesienią i zimą. Jej prawidłowe działanie wymaga odpowiedniego serwisowania i uzupełniania czynnika chłodniczego. Czym jest nabijanie klimatyzacji?

Jak zbudowana jest klimatyzacja samochodowa?

Układ klimatyzacji w aucie jest stosunkowo prosty i składa się takich elementów jak kompresor, skraplacz, osuszacz, zawór rozprężający, parownik oraz wentylator. Do tego dochodzą przewodu aluminiowe oraz gumowe i uszczelki, które wraz z wymienionymi elementami tworzą szczelny układ zamknięty. Centrum schematu klimy jest kompresor, to on pozwala sprężać i rozprężać czynnik chłodzący, który jest niezbędny w procesie wymiany ciepła i chłodzenia. System dzieli się na dwie części, z czego jedna z nich to układ wysokiego, a drugi niskiego ciśnienia, który bierze udział w procesie skraplania się czynnika chłodzącego. Czynnik chłodzący to z kolei substancja chemiczna, bez której układ nie będzie działał prawidłowo. Jej brak w najgorszym wypadku spowoduje uszkodzenie kompresora. Oprócz tego składnika potrzebny jest również olej, który chroni układ przed zatarciem. Olej, jak i czynnik chłodzący muszą być regularnie uzupełniane.

Nabijanie klimatyzacji – co to znaczy?

Przyjmuje się, że czynnika chłodniczego ubywa średnio 10% w ciągu roku. Jego niski poziom może powodować uszkodzenia poszczególnych elementów, ale także zatrzymanie działania całego systemu. Żeby utrzymać klimatyzację w dobrym stanie, warto co sezon uzupełniać niedobory czynnika oraz oleju. Najlepiej zrobić to przed sezonem wakacyjnym, ponieważ wtedy zużywa się największa ilość czynnika ze względu na zwiększoną eksploatację systemu. Nabijanie klimatyzacji oraz uzupełniania środka smarującego trwa około godziny. Podczas tego procesu również sprawdza się także szczelność całego układu. Jest to niezwykle ważne, ponieważ jeżeli system jest w którymś miejscu przepuszczalny, to czynnik chłodniczy ubywa znacznie szybciej. Jeżeli zauważysz, że czynnika klimatyzacji ubyło więcej i w krótszym czasie niż zwykle to może być to oznaka nieszczelnego układu. Wizyta w warsztacie nie trwa długo, dlatego tym bardziej warto znaleźć czas, żeby regularnie odwiedzać serwis klimatyzacji.

Nabijanie klimatyzacji to rutynowa czynność, która jest jednym z elementów dbania o sprawne działanie wyposażenia auta. Uzupełnienia czynnika klimatyzacji to jednak nie wszystko. Regularne i kompleksowe serwisowanie klimatyzacji jest bardzo istotne, nie tylko ze względu na utrzymanie klimy w dobrej kondycji. Wymiana filtrów, regularne czyszczenie, odgrzybianie czy ozonowanie to podstawa zachowania bezpieczeństwa. Dzięki tym zabiegom pozbędziesz się niebezpiecznych bakterii, drobnoustrojów czy grzybów, które zagrażają zdrowiu. Co więcej, zanieczyszczony układ klimatyzacji może po prostu być mniej wydajny, a z czasem nie działać tak jak powinien.

Serwisowanie klimatyzacji

Regularne wizyta w serwisie to przede wszystkim szansa na uchronienie się przed poważnymi sprawami, takimi jak naprawa kompresora. Jest to kosztowna wymiana dlatego, zamiast zwlekać z wizytą w fachowca lepiej regularnie odwiedzać warsztat. Nabijanie klimatyzacji to konieczność, jednak nie można zapominać o konserwacji i czyszczeniu. Zwłaszcza dla alergików lub osób mających małe dzieci czyste powietrze w samochodzie jest bardzo istotne dla zachowania zdrowia. Zwłaszcza w dobie podwyższonego ryzyka zachorowania na wirusy warto wpaść do serwisu na czyszczenie i ozonowanie klimatyzacji.