Czym jest dobijanie zawieszenia?
Czym jest dobijanie zawieszenia?
8 października 2021
Regeneracja czy wymiana reflektorów? Na co zwrócić uwagę?
Regeneracja czy wymiana reflektorów? Na co zwrócić uwagę?
15 października 2021
Pokaż wszystkie
Wymiana sprężyn - obniżamy zawieszenie niskim kosztem

Customizacja swojego pojazdu jest jedną z czynności, którą właściciele samochodów uwielbiają robić. Obniżenie zawieszenia pojazdu w celu nadania mu sportowego sznytu jest jednym z takich działań. W jaki sposób najbezpieczniej i najskuteczniej obniżyć zawieszenie pojazdu? Na co zwrócić uwagę przed wymianą sprężyn? Czy można samemu wymienić sprężyny w samochodzie? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym wpisie. Zapraszamy!

Sprężyny samochodowe

Sprężyny samochodowe są elementem zawieszenia, które mają za zadanie tłumić duże drgania, które w przypadku braku sprężyny byłyby przenoszone na karoserię. Sprężyny muszą tłumić drgania powstające przez pracę elementów nieresorowanych, takich jak hamulce, koła i niektóre elementy zawieszenia. Sprężyny zawsze znajdują się pomiędzy masą resorowaną (nadwoziem) i masą nieresorowaną (koła, hamulce i część zawieszenia). Umiejscowienie sprężyn powoduje, że nazywamy je resorami. Obecność resorów w pojazdach samochodowych jest niezbędna – bez nich w zasadzie nie da się jechać. Ponadto, sprężyna ma za zadanie dociskać koło do jezdni – w razie wpadnięcia koła w dziurę, koło jest dociskane przez rozprężającą się sprężynę. Resory mają także jeszcze jedno, bardzo ważne zadanie – mają utrzymywać stały minimalny prześwit pomiędzy spodem nadwozia a drogą.

Obniżanie zawieszenia w teorii

W teorii, wymiana sprężyn zawieszenia na krótsze i twardsze powinna obniżyć pojazd, obniżyć środek ciężkości a także usztywnić zawieszenie. Fani tego typu rozwiązań często mówią także o poprawionej precyzji prowadzenia, większej przyczepności a także o dużo lepszej stabilności. Teoria to same zalety i praktycznie brak wad. Dlaczego więc stosunkowo rzadko decydujemy się na takie rozwiązanie?

Sportowe sprężyny zawieszenia w praktyce

Jedyne, co jest w pełni zgodne z teorią to obniżenie wysokości pojazdu. Każde auto nabiera sportowego charakteru, gdy zostanie delikatnie obniżone. Niestety, ale wszelkie informacje dotyczące poprawy precyzji prowadzenia, stabilności czy przyczepności to zazwyczaj bzdura. Zawieszenie składa się z bardzo dużej liczby elementów, dlatego wymiana jednego z nich bez inwestycji w pozostałe zazwyczaj nie przynosi żadnego efektu – mało to, wybór tanich sprężyn amortyzatora do obniżenia pojazdu może negatywnie wpłynąć na jakość prowadzenia samochodu. Wymiana samych sprężyn przy pozostawieniu fabrycznych amortyzatorów to proszenie się o awarię zmęczeniową tych elementów. Obniżona sprężyna zmienia punkt średniego ugięcia amortyzatora, przez co może on szybciej dobijać – skrócony jest także skok amortyzatora, przez co szybciej się on zepsuje. Założenie zbyt krótkiej sprężyny może także spowodować, że wypadnie ona z gniazda w amortyzatorze – może się to zdarzyć podczas najazdu na wysoki wybój. Amortyzator mocno się ściśnie, jak i sprężyna, po czym szybko się rozpręży do maksimum. W tym maksymalnym rozciągnięciu amortyzatora, krótka sprężyna może wypaść ze swojego gniazda – a to podczas jazdy oznacza nagłą utratę panowania nad samochodem.

Wymieniać czy nie wymieniać?

Jeżeli popatrzymy na chęć obniżenia samochodu tylko w celu poprawy jego wyglądu, to wymiana sprężyn jest akceptowalna. Musimy jednak pamiętać o tym, żeby nie zakładać sprężyn obniżających zawieszenie o więcej niż 25-30 milimetrów. Wszelkie zmiany powyżej tych wartości powinny być podparte wymianą amortyzatorów na dedykowane do obniżonego zawieszenia. Wtedy nie tylko będziemy mieli super niskie auto, ale powinno się ono także prowadzić totalnie neutralnie – odpowiednio zestrojone zawieszenie powinno się zachowywać nawet lepiej niż fabryczne. Niestety, ale chęć posiadania świetnie wyglądającego, obniżonego samochodu który dodatkowo będzie się doskonale prowadził oznacza, że wymiana sprężyn to za mało. 

Jak wymienić sprężyny?

Samodzielna wymiana sprężyn może być skrajnie niebezpieczna. Sprężyny wymagają mocnego ściśnięcia, aby móc je wyjąć z gniazd – tak mocnego, że bez odpowiednich przyrządów tego nie zrobimy. Próba wymiany sprężyny za pomocą łoma czy innych półśrodków może się skończyć nawet śmiercią – nie raz zdarzały się wypadki, gdy narzędzie zsunęło się ze sprężyny a ta rozprężyła się prosto w mechanika dotkliwie go raniąc. Dlatego właśnie wymiana sprężyn powinna odbywać się w warsztacie samochodowym. Jeżeli poszukujesz warsztatu, który wymieni sprężyny w twoim aucie w poznaniu i okolicach, to dobrze trafiłeś! Warsztat samochodowy Poznań AutoZYK to wykwalifikowana kadra i nowoczesne narzędzia. U nas twoje marzenia się urzeczywistniają!