Wspomaganie kierownicy w samochodach osobowych to przede wszystkim układy hydrauliczne i elektryczne. Układy wspomaganie nie są wieczne, przez co czasami dochodzi w nich do awarii. Jak rozpoznać awarię układu wspomagania oraz jak się zachować podczas awarii? W jaki sposób najlepiej poradzić sobie z uszkodzeniem wspomagania?
Układy wspomagania zostały opracowane w celu ułatwienia korzystania z pojazdów osobowych. Początkowo pojazdy nie były wyposażone w tego typu ułatwienie, co powodowało sytuacje w których parkowanie było bardzo trudne. Kręcenie kierownicą podczas postoju wymagało bardzo dużo siły. Stąd pomysł na to, aby wspomóc kierowcę za pomocą mocy silnika. Pierwszymi układami wspomagania były układy hydrauliczne, które zasilane były z mocy silnika. Pompa wspomagania pobierała energię za pomocą paska klinowego. Dzięki temu wytwarzała ciśnienie w układzie wspomagania co powodowało łatwiejsze przemieszczanie kierownicy. Później opracowano elektryczny odpowiednik wspomagania hydraulicznego, działającego na bardzo podobnej zasadzie. Obydwa układy co do zasady są niezawodne, jednak czasem zdarzają się wyjątki.
Układy hydraulicznego wspomagania są dość wytrzymałymi i odpornymi układami. Zależnie od modelu i stopnia jego udania, układy hydrauliczne mogą przejeździć od 200 do 300 tysięcy kilometrów bez awarii. Co jednak, gdy awaria się przydarzy? Najpoważniejszym objawem uszkodzenia wspomagania hydraulicznego jest coraz większy opór kierownicy przed współpracą z nami. Jeżeli kierownica nie chce się obracać to znak, że ciśnienie płynu hydraulicznego jest zbyt małe. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka:
Najmniej inwazyjną usterką jest pojawienie się nieszczelności w układzie hydraulicznym. Usterkę tą można łatwo naprawić poprzez wymianę wszelkich sparciałych lub przetartych przewodów. Dużo gorzej, gdy podczas kręcenia kierownicą słyszymy świst spod maski. Ociężała kierownica i świst spod maski wskazują na uszkodzenie pompy hydraulicznej. W takiej sytuacji jedyne co możemy zrobić, to udać się do mechanika samochodowego. Jeżeli pompa będzie nadawać się do regeneracji, to jak najbardziej możemy ją zregenerować. Dużo gorzej, gdy trzeba będzie wymienić element na nowy. Pompy wspomagania są bardzo drogimi elementami. Ostatnim elementem, jaki może ulec uszkodzeniu jest maglownica. maglownica, a właściwie to przekładnia kierownicza składa się z wielu elementów. Najpopularniejszym uszkodzeniem jest zużycie uszczelniaczy, przez które wycieka płyn hydrauliczny. Rzadko zdarza się, aby elementy zębate na przekładni uległy uszkodzeniu. Niezależnie od uszkodzeń przekładni, zazwyczaj nadają się one do zregenerowania.
Układ wspomagania oparty na elektryce jest dużo tańszy w naprawie. Składa się on z silnika elektrycznego, czujników i jednostki sterującej. Układy te są zazwyczaj bardzo odporne, jednak nie służy im wysoka wilgotność otoczenia. Awarie elektrycznego układu wspomagania zazwyczaj są wynikiem błędnego odczytu w wykonaniu któregoś z czujników lub są spowodowane błędem sterownika. Oprócz tego, układy elektryczne narażone są na przegrzanie, spowodowane dużą ilością kręcenia kierownicą podczas parkowania czy bardzo wolnej jazdy. W takiej sytuacji, system wyłączy się w trybie awaryjnym aby się schłodzić. Co do zasady, wszelkie usterki wspomagania elektrycznego są do naprawy w dość łatwy sposób. Elementy po prostu wymienia się na nowe oraz resetuje się sterownik wspomagania.
Jeżeli awaria przytrafiła się nam na trasie, to przede wszystkim nie panikujmy. Nadal mamy kontrolę nad pojazdem, dość utrudnioną, ale mamy. Pamiętajmy, że utrata wspomagania nie następuje nagle – zazwyczaj jest to zjawisko narastające, które obfituje w inne objawy – jak choćby ślady płynu hydraulicznego pod samochodem. Jeżeli nie boimy się podróżować takim autem, to możemy to robić. Jest to oczywiście niebezpieczne a także działa niszcząco na układ wspomagania. W razie jakichkolwiek problemów lub zachowań samochodu, które odbiegają od normy warto udać się na diagnostykę samochodową. Mechanicy podłączą komputer diagnostyczny a także uniosą pojazd aby dokładnie go obejrzeć. Uszkodzenia wspomagania są dość widoczne, przez co łatwo będzie je zlokalizować.