Złe paliwo przy tankowaniu – co zrobić?
17 stycznia 2023
Co sprawdzić w samochodzie po zimie?
7 marca 2023
Pokaż wszystkie

W silnikach samochodowych możemy spotkać się z dwoma rodzajami napędu rozrządu. Jeden z popularnym paskiem rozrządu albo druga opcja rozrządu łańcuchowego. W poniższym artykule przybliżymy nieco działanie rozrządu na łańcuchu oraz podzielimy się sprawdzonymi poradami, jak dbać o taki rozrząd oraz co ile wymiana rozrządu łańcuchowego jest konieczna. Zapraszamy do lektury. 

Rozrząd na łańcuchu 

Silnik to serce samochodu, które z racji złożoności wykonywanych procesów musi działać z ogromną precyzją. O wyżej wspomnianą precyzję działania dba właśnie układ rozrządu w samochodzie. Do jego zadań należy przede wszystkim sterowanie pracą zaworów dolotowych i wylotowych – ich otwieranie i zamykanie w odpowiednim momencie, w ścisłej synchronizacji z pozostałymi elementami silnika. Im precyzyjniejsza i gładsza praca, tym samochód wyrabia lepsze normy spalania, co wpisuje się w aktualne wymogi ekologiczne. Właśnie to jest powodem przechodzenia producentów samochodów z rozrządów paskowych na łańcuchowe. Rozrząd w samochodzie napędzany łańcuchem to niższe opory pracy, co przekłada się na ograniczenie zużycia paliwa. Rozrząd łańcuchowy aby być najbardziej efektowny potrzebuje przede wszystkim odpowiedniego smarowania. Dzięki temu zapewnimy dobrze wykonaną pracę i lepsze osiągi samochodu. 

Co ile wymiana rozrządu łańcuchowego? 

W dawnych modelach samochodu rozrząd na pasek starczał na cały okres eksploatacji danego auta. Mało kto martwił się zwiększoną emisją spalin, która jest jednym z efektów ubocznych awarii rozrządu. Tak też aktualnie, rozrząd jest częścią eksploatacyjną, która wymaga regularnej wymiany, żeby zapewnić poprawne działanie silnika, wpisującego się w ściśle wytyczone normy emisyjne. Samochody, które posiadają pasek rozrządu, mają określony przez producenta termin wymiany. W przypadku aut z rozrządem łańcuchowym, producenci nie podają informacji o częstotliwości wymiany. Czy to oznacza, że rozrząd na łańcuchu jest wieczny? Czy i co ile wymiana rozrządu powinna mieć miejsce?

Producenci samochodów podkreślają, że każda awaria wymagająca zdemontowania łańcucha rozrządu, powinna kończyć się jego wymianą na nowy. Drugim przypadkiem konieczności wymiany jest awaria łańcucha. Jak ją rozpoznać? 

Awaria rozrządu łańcuchowego – jak rozpoznać? 

Kiedy pojawią się objawy awarii rozrządu łańcuchowego, powinniśmy jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego w celu jego wymiany. Jak rozpoznać taką awarię? 

  • Głośna praca, terkotanie na zimnym silniku – jeśli praca łańcucha rozrządu na zimnym silniku brzmi o wiele głośniej niż zazwyczaj, przyczyną tego może być właśnie rozciągnięty łańcuch rozrządu, który w trakcie pracy uderza o osłonę. 
  • Utrata mocy silnika, większe zużycie paliwa oraz nierówna praca, mogą również być objawami usterki łańcucha rozrządu – najczęściej przeskoku, który powoduje utratę synchronizacji. 

Bagatelizowanie wyżej wspomnianych objaw awarii rozrządu łańcuchowego prowadzić może nawet  do całkowitego zerwania łańcucha. To z kolei prowadzi do kolizji zaworów z tłokami i awarii całego silnika. Nie musimy chyba wspominać o tym, że naprawa silnika jest kosztem kilku tysięcy złotych.

Rozrząd na łańcuchu – podsumowanie

Podsumowując, rozrząd na łańcuchu jest coraz częściej wykorzystywaną w samochodach technologią, która wypiera paski oraz zapewnia większą wydajność pracy. Jednak tak jak w przypadku każdego mechanizmu, należy o niego dbać, żeby zapewnić mu optymalne warunki pracy, dla lepszych osiągów. Bagatelizowanie znaków awarii rozrządu prowadzi do poważnej awarii silnika.