Komputerowa diagnostyka samochodu – kiedy warto ją wykonać?
17 grudnia 2021
kurs cpc
Kurs CPC – czym jest certyfikat kompetencji zawodowych?
1 stycznia 2022
Pokaż wszystkie

Bezpieczniki samochodowe są elementami eksploatacyjnymi chroniącymi układy elektryczne przed niespodziewanym przepięciem, które może doprowadzić do poważnej awarii. Bezpieczniki są stosowane do każdego ważnego obwodu elektrycznego w samochodzie, a także często są wystawiane obciążenie, które z czasem może doprowadzić do przepalenia bezpieczników. Dodatkowo, wiele z nich jest montowanych pod maską, gdzie brud i wilgoć działają niszcząco na te elementy. W jaki sposób sprawdzić stan bezpiecznika oraz jak go wymienić?

Sprawdzamy bezpieczniki samochodowe – jak to zrobić?

Przede wszystkim, do sprawdzenia bezpieczników przyda nam się wiedza, gdzie się one znajdują. Wiele aut posiada skrzynkę bezpieczników samochodowych umieszczoną gdzieś pod maską. Jest to zazwyczaj małe, plastikowe pudełko z czarną pokrywą, która przyczepiona jest za pomocą zatrzasków. Innym popularnym miejscem, w którym producenci samochodów umieszczają skrzynkę z bezpiecznikami jest kabina pasażerska. W takim wypadku bezpieczniki są zazwyczaj umieszczane pod kolumną kierownicy, lub po lewej stronie kierownicy na wysokości lewego kolana kierowcy. Aby się dostać do skrzynki w takim wypadku czasami trzeba odkręcić śruby, lub wyjąć zatrzaski – zależnie od modelu i marki pojazdu. Gdy już zlokalizujemy skrzynkę bezpieczników samochodowych, możemy przystępować do działania! Weryfikacja stanu bezpieczników jest możliwa na 3 podstawowe sposoby:

  • organoleptycznie – “na oko”
  • używając miernika
  • używając testerów napięcia

Sprawdzamy bezpieczniki miernikiem elektrycznym

Sprawdzanie bezpieczników samochodowych za pomocą multimetru można podzielić na dwa standardowe testy: napięcia i oporności. Niezależnie od naszego wyboru, testy te są bardzo łatwe i dają natychmiastowe wyniki. 

Test oporności polega na tym, by na multimetrze ustawić jednostkę Ohm (rezystancja) w najmniejszym możliwym położeniu. Następnie wyciągamy interesujący nas bezpiecznik z gniazda bezpiecznika samochodowego. Wyciąganie należy robić bardzo ostrożnie – plastiki na obudowach bezpieczników mają tendencję do kruszenia, przez co bezpiecznik może się nam rozpaść w rękach. Gdy wyswobodzimy interesujący nas bezpiecznik, powinniśmy przyłożyć żabki lub końcówki multimetru do styków bezpiecznika. Sprawny bezpiecznik powinien mieć oporność poniżej 10 ohmów. Przepalony bezpiecznik samochodowy spowoduje, że multimetr zwróci wartość 1 – oznacza to że oporność jest nieskończona, czyli bezpiecznik jest przepalony. 

Test napięcia różni się od testu oporności tym, że na multimetrze ustawiamy pomiar napięcia na maksymalnie 20V – samochody pracują na napięciu 12V, więc 20V jest idealnym przedziałem do sprawdzania bezpiecznika. W teście napięcia nie trzeba nawet wyciągać bezpiecznika z gniazda, wystarczy podłączyć multimetr z jednej strony do masy podczas gdy drugą stronę przykładamy do styków bezpiecznika w gnieździe. Obydwa styki powinny dać wynik 12V – inne wyniki mogą świadczyć o uszkodzonym bezpieczniku lub brudnych stykach. 

Jak sprawdzić bezpiecznik próbnikiem?

Sprawdzanie próbnikiem posiada jedną, zasadniczą wadę – zazwyczaj aby sprawdzić dany bezpiecznik trzeba włączyć dany układ. Sprawdzenie bezpiecznika świateł będzie więc wymagać od nas włączenia tychże. Próbnik powinniśmy podłączyć do masy, a następnie przykładać do styków bezpiecznika. Zapalenie się żarówki w próbniku będzie oznaczać, że bezpiecznik działa. Można powiedzieć, że sprawdzanie za pomocą próbnika jest prymitywną podróbką testu napięcia za pomocą multimetru. 

Organoleptyczne sprawdzenie bezpiecznika samochodowego

Ostatnią, chyba najpopularniejszą metodą jest sprawdzenie wizualne stanu bezpiecznika. Sprawdzenie bezpiecznika w ten sposób należy zacząć od wyjęcia bezpiecznika z gniazda. Następnie musimy go dokładnie obejrzeć – jeżeli obudowa jest przezroczysta a w środku widać drucik, to taki bezpiecznik jest sprawny. Jeżeli drucik łączący styki będzie nieobecny to znak, że bezpiecznik jest spalony. Niedawno spalony bezpiecznik samochodowy będzie miał zapach spalonej elektroniki. Czasami zdarza się, że pojazdy są wyposażone w bezpieczniki wielorazowe. Bezpiecznik taki zazwyczaj posiada obudowę o jednolitym kolorze, bez możliwości zajrzenia do środka. Bezpiecznik tego typu powinien mieć także otwór na górze – jeżeli z tego otworu wystaje mały plastikowy element to znak, że bezpiecznik wystrzelił. W takiej sytuacji wystarczy wepchnąć ten plastikowy element wewnątrz – na powrót uzbroi to bezpiecznik. 

Bezpiecznik regularnie się przepala

Jeżeli często wymieniamy jeden bezpiecznik to znak, że w danym układzie elektrycznym dzieje się coś złego. W takim wypadku, polecamy odwiedzić warsztat samochodowy, gdzie mechanicy i elektrycy będą szukać rozwiązania tego problemu. W przypadku instalacji elektrycznych nie polecamy samodzielnych napraw.