Przedsiębiorcy prowadzący firmy w branży transportu mają bardzo wiele obowiązków wynikających z prawa w Polsce i Unii Europejskiej. Jednym z nich jest stosowanie oraz kalibracja tachografu w samochodach ciężarowych dostosowana do wymogów rozporządzenia Komisji Europejskiej. Naprawę, instalację oraz legalizację tachografów cyfrowych mogą dokonywać jedynie zaufane i sprawdzone warsztaty posiadające do tego uprawnienia, w tym te przy stacjach kontroli pojazdów.
Tachograf cyfrowy to urządzenie, które rejestruje i monitoruje przebytą drogę, punkty położenia, aktywność i tożsamość kierowcy, zdarzenia i usterki oraz dane dotyczące pomiaru czasu pracy.
Tachograf cyfrowy przechowuje również dane warsztatu, który dokonywał jego kalibracji. Ta z kolei polega na sprawdzeniu poprawności działania urządzenia, dopasowaniu tachografu do pojazdu oraz potwierdzeniu i aktualizacji danych takich jak:
Tachograf cyfrowy rejestruje i przechowuje w swojej pamięci dane dotyczące:
Przy każdej z tych kalibracji tachografu rejestruje się następujące dane:
Montaż tachografów cyfrowych wymagany jest w stosunku do samochód ciężarowych o DMC powyżej 3,5t, przeznaczonych do transportu rzeczy i zarejestrowanych po 1 maja 2006r.
Każdy przedsiębiorca ma obowiązek dokonać legalizacji tachografu w terminie 14 dni od daty zakupu pojazdy ciężarowego, bez względu na to czy jest to nowy czy używany samochód. Każda kolejna kalibracja tachografu musi zostać dokonana w ciągu dwóch lat. Istnieje jednak od tej reguły kilka wyjątków, które powodują, że ponowna legalizacja tachografu musi zostać wykonana wcześniej.
Obowiązek legalizacji tachografu przed terminem występuje chociażby w sytuacji, gdy tachograf działa w sposób wadliwy np. zegar tachografu wskazuje błędną godzinę (powyżej 20 min czasu UTC).
Innym powodem dokonania ponownej legalizacji tachografu we wcześniejszym terminie jest wymiana opon lub zmiany numeru rejestracyjnego (np. w sytuacji przejęcia leasingu).
Dowodem wykonania ponownej kalibracji urządzenia jest tabliczka instalacyjna oraz plomba, która łączy czujnik z korpusem skrzyni biegów. Koszt ponownej kalibracji to około 300 PLN.
Organy kontrolne mogą skomunikować się z tachografem w celu sprawdzenia niezbędnych danych w tym daty dwóch ostatnich kalibracji. Każdy warsztat, który dokonuje legalizacji tachografów ma obowiązek udostępnić dane za okres dwóch ostatnich lat na żądanie właściwego organu. Za brak ważnej legalizacji grozi kara nawet do 2 000 PLN dla zarządzającego transportem oraz 1 000 PLN dla przedsiębiorcy.