Zmieniający się klimat to często dyskusje, dotyczące wyboru opon. Coraz cieplejsze zimy, w czasie których śnieg pada raz na rok lub w ogóle, doprowadza do sytuacji w której kierowcy zaczynają się zastanawiać: Czy jest sens kupować opony zimowe? Czy nie lepszym rozwiązaniem będzie zakup opon całorocznych? Mimo, że popularność opon całorocznych rośnie, to wciąż istnieje duża grupa kierowców, którzy uważają je za zły wybór. Czy uważają słusznie? W tym wpisie postaramy się przybliżyć Państwu sylwetkę opon całorocznych i zimowych oraz podpowiedzieć, które rozwiązanie jest lepsze.
Opony zimowe zostały opracowane w skandynawii, gdzie zimy są z reguły dużo bardziej zajadłe niż u nas. Regularne opady śniegu, mróz oraz wiele dróg nieutwardzonych spowodowały konieczność opracowania opon, które poradzą sobie w takich warunkach. Pierwotne opony zimowe różnią się od dzisiejszych zimówek praktycznie w każdym miejscu – nie różnią się tylko w swoim celu – zapewnienia przyczepności w ekstremalnych warunkach.
Obecne opony zimowe są przystosowane do tego, aby pracować w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza. Opony zimowe posiadają specjalną mieszankę gumy, która nie twardnieje tak szybko jak opona letnia. Dodatkowo, opony zimowe posiadają specjalną budowę bieżnika, która zoptymalizowana jest pod kątem jazdy po śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. Bieżniki opon zimowych często są wypełnione rowkami odprowadzającymi śnieg, oraz posiadają drobne lamelki – nacięcia na bieżniku które dodatkowo zwiększają przyczepność na śniegu. Połączenie odpowiednio miękkiej gumy z odpowiednio zaprojektowanym bieżnikiem daje wysoki poziom przyczepności nawet w najgorszych warunkach.
Opony całoroczne są zaprojektowane jako kompromis, pomiędzy oponami letnimi a zimowymi. Ich mieszanka gumowa jest w stanie pracować zarówno w warunkach lekkiego mrozu jak i dużego ciepła. Niestety, opony całoroczne bardzo nie lubią wysokich temperatur, przez co jazda latem na takich oponach nie należy do zbyt przyjemnych. Opony wielosezonowe posiadają często bieżnik inspirowany oponami zimowymi, przy czym posiadają mniej lamelek. Kształt bieżnika zbliżony do opon zimowych może złudnie przekonywać, że dana opona poradzi sobie na śniegu – niestety, bieżnik tego typu nie odprowadza wody tak dobrze jak opona letnia, oraz nie odprowadza śniegu tak jak opona zimowa. Jak każdy kompromis, opony całoroczne wymagają od kierowcy dostosowania prędkości do panujących warunków. Opony tego typu bardzo nie lubią być używane w skrajnych warunkach – prowadzi to często do bardzo szybkiego zużycia bieżnika.
Opony całoroczne sprawdzą się, gdy:
Opony zimowe powinniśmy wybrać, gdy:
Wybór opon powinien być uzależniony od naszego stylu jazdy i naszych potrzeb. Wybór opon całorocznych jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które wykorzystują samochód na dojazd do pracy i jazdę po mieście. W ten sposób można obniżyć koszt obsługi samochodu. Z drugiej strony, opony zimowe zapewnią nam bezpieczeństwo i komfort – zarówno psychiczny jak i fizyczny. Bardzo dużo zależy także od tego, czy mieszkamy w miejscu, gdzie zima jest łagodna czy też nie. Zakup opon całorocznych mieszkając w górach jest błędem, natomiast dla osób mieszkających na nizinach może być całkiem niezłym rozwiązaniem.
Wymiana opon letnich na zimowe powinna nastąpić, gdy średnia dobowa temperatura spadnie poniżej 7 stopni celsjusza. W tej temperaturze opony letnie zaczynają się robić twarde, przez co obniża się ich przyczepność. Należy pamiętać, że po każdorazowej wymianie kół powinniśmy pojechać do wulkanizatora na serwis opon. Podczas takiego serwisu wulkanizatorzy powinni wyważyć koła oraz sprawdzić szczelność wentyli. Warto także przeprowadzić badanie geometrii kół.