Szyby samochodowe są niezwykle ważnym elementem pojazdu. Ochraniają one kierowcę i pasażerów przed owadami, kamieniami i innymi elementami, jakie mogą się znaleźć na drodze. Brak szyby przedniej, byłby także bardzo niemiły ze względu na pęd powietrza, z jakim musielibyśmy się zmagać. Szyba przednia ma na celu ochronę pasażerów kabiny a także zwiększenie ich komfortu, przy zachowaniu odpowiedniej widoczności. Przez takie warunki często zdarza się, że szyba pęka. Co zrobić, gdy na naszej szybie czołowej pojawi się pajączek? Które pęknięcie szyby kwalifikuje ją do naprawy, a które do wymiany?
Szyba czołowa to nic innego jak klejona z kilku warstw szyba, która składa się z dwóch tafli – wewnętrznej i zewnętrznej. Obie tafle połączone są ze sobą przezroczystym klejem butylowym. Dzięki takiej konstrukcji, szyba zachowuje swój kształt i integralność nawet podczas wypadku samochodowego. W ten sposób, szyba czołowa zachowuje się jak szkło pancerne, które jest w stanie przyjąć na siebie energię z odłamków takich jak drobne śrubki, kamienie czy duże owady. Jeżeli energia uderzenia będzie zbyt duża, a powierzchnia tafli zostanie naruszona, wtedy zewnętrzna tafla pęka – pojawia się charakterystyczny pajączek.
Uszkodzenia szyb samochodowych można podzielić na dwa rodzaje: uszkodzenia mechaniczne oraz uszkodzenia zmęczeniowe.
Uszkodzenia zmęczeniowe powstają na skutek wieku szyby samochodowej, przejechanych kilometrów a także przez pracę wycieraczek. Uszkodzenia tego typu to najczęściej mikro urazy powierzchni szyby, które prowadzą do pojawienia się odprysków. Odpryski często połączone są z małymi pęknięciami. Uszkodzenia tego typu można naprawić, o ile linia pęknięcia nie przekracza 20 do 25 mm długości. Odpryski bez pęknięć również można naprawić – wykorzystuje się do tego polerowanie szkła za pomocą pasty polerskiej do szkła lub glikolu.
Uszkodzenia mechaniczne szyb samochodowych powstają na skutek uderzenia w szybę twardego elementu. Do najczęstszych powodów uszkodzeń szyb należą małe kamyczki, które potrafią wystrzelić spod kół aut z ogromną prędkością. Uderzenie kamienia w szybę prawie zawsze kończy się małym pęknięciem – punktowym zbiciem szyby. Wokół tego zbicia zazwyczaj pojawia się także pajączek pęknięć. Uszkodzenia tego typu są jak najbardziej do naprawy, o ile wielkość pajączka nie przekracza wymiarami 25 mm średnicy – warto zapamiętać, że zbicie większe niż moneta 5 złotowa kwalifikuje szybę do wymiany. Ubytki tego typu są bardzo niebezpieczne, ponieważ mogą doprowadzić do oślepienia kierowcy ze względu na fakt, że pęknięcia odbijają światło słoneczne.
Polskie prawo jasno mówi, że kierowca musi mieć sprawny pojazd. Do tego, pole widzenia kierowcy powinno być takie, jak przewidział producent pojazdu. Wszelkie pęknięcia na szybie nie dość, że ograniczają pole widzenia to dodatkowo rozpraszają kierowcę. W wypadku kontroli drogowej, policjanci muszą zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu, który w oczywisty sposób jest niesprawny. Dopiero naprawa lub wymiana szyby pozwoli nam na wykonanie przeglądu stanu technicznego po usunięciu usterek na stacji diagnostycznej. A pozytywny wynik przeglądu da nam możliwość zwrotu zatrzymanego dowodu rejestracyjnego.
Pierwszą czynnością, jaką wykonuje szklarz jest oczyszczenie miejsca ubytku z brudu i luźnych fragmentów szkła. Do tego celu zazwyczaj wykorzystuje się opalarkę i igłę lub drobne cążki. Następnie, do szyby przykłada się urządzenie wtłaczające żywicę syntetyczną. Żywica jest wtłaczana w uszkodzenie do momentu wypełnienia wszelkich uszkodzeń. Po wypełnieniu, żywica jest utwardzana za pomocą światła ultrafioletowego. Nadmiar utwardzonej żywicy usuwa się poprzez polerowanie szyby lub ścinanie nadmiaru za pomocą np. żyletki. Całość naprawy, zależnie od wprawy szklarza i zastosowanej technologii, powinna zająć od 30 minut do godziny. Sama naprawa to także bardzo niski koszt, w porównaniu do wymiany całej szyby samochodowej.
Wymiana szyby samochodowej powinna nastąpić, gdy uszkodzenie jest większe niż 5 złotych lub jedna z odnóg pęknięcia ma więcej niż 20 mm długości. Naprawa takich uszkodzeń jest niebezpieczna, ponieważ nie jest w stanie przywrócić pełni wytrzymałości szyby. Naprawa mniejszych odprysków czy zbić jest w stanie przywrócić wytrzymałość szyby do stanu fabrycznego.