Ten kto posiada prawo jazdy od wielu lat i był właścicielem niejednego samochodu, zapewne doskonale pamięta, że jeszcze do niedawna, nie wykonywano usługi takiej jak regeneracja dpf. A zatem jak należało sobie radzić w sytuacji, gdy filtr cząstek stałych zapełniał się popiołem oraz sądzą? Wyjścia były dwa, z czego tylko jedno było legalne, czyli wymiana filtra na nowy. Jednak z racji tego, że było to dość kosztowne, nie brakowało osób, które decydowały się na rozwiązanie niezgodne z prawem, a mianowicie usunięcie filtra. Obecnie mamy na szczęście jeszcze inne wyjście, a jest nim czyszczenie dpf.
Samochody nowej generacji, które już w większości spotykamy na poznańskich i polskich drogach, posiadają funkcję automatycznej regeneracji filtra cząstek stałych. Oznacza to, że pojazdy zaopatrzone są w czujniki, które mają reagować w momencie, gdy filtr w znacznym stopniu wypełniony jest sadzą. Silnik otrzymuje sygnał, że temperatura w filtrze ma wzrosnąć do tego stopnia, by zgromadzona w nim sadza uległa wypaleniu. Choć bez wątpienia jest to wygodna i bezpieczna metoda, to jednak nie zawsze automatyczne czyszczenie przynosi wymierne efekty. Dlaczego tak się dzieje?
Powodem jest to, że samochód, a konkretnie silnik, czasami nie ma możliwości podgrzać filtra do takiej temperatury, aby mogło dojść do wypalenia zanieczyszczeń. Udaje się to podczas dłuższej podróży, kiedy poruszamy się np. po autostradzie i praca silnika odbywa się przy odpowiednim obciążeniu. Jeżeli natomiast samochód służy nam jako środek transportu, którym głównie poruszamy się tylko do pracy i z powrotem, pokonujemy tylko kilkanaście kilometrów dziennie, jedziemy z małą prędkością i często stoimy w korku, to prawdopodobieństwo tego, że automatyczne czyszczenie dpf nie zadziała, jest bardzo wysokie. Najskuteczniejszą i najpewniejszą metodą dbania o filtr cząstek stałych jest jego regeneracja w profesjonalnym punkcie poprzez wodne czyszczenie dpf i regenerację filtrów.
Obecnie profesjonalne czyszczenie filtra dpf odbywa się poprzez stosowanie nowoczesnych urządzeń. Wykonuje się dzięki nim zabieg określany jako wodne czyszczenie dpf. W dużym uproszczeniu, proces polega na tym, że filtr cząstek stałych jest “prany”. Działanie wody usuwa zanieczyszczenia i pozwala ponownie wykorzystać filtr. Warto podkreślić, że cena regeneracji filtrów dpf jest o wiele niższa, niż zakup nowego filtra. Podczas wodnego czyszczenia dochodzi do wypłukania wszystkich nagromadzonych zanieczyszczeń, w tym popiołu, który w przeciwieństwie do sadzy nie ulega wypaleniu. Stąd też nawet, jeśli w naszym samochodzie dochodzi do automatycznej regeneracji filtra, to warto okresowo kontrolować i dokładnie wyczyścić filtr.