Zalety i wady opon całorocznych
21 stycznia 2021
Awarie czujników samochodowych – jak rozpoznać uszkodzony czujnik?
19 lutego 2021
Pokaż wszystkie

Filtr DPF lub FAP to jeden z najczęściej zapychających się elementów eksploatacyjnych w pojazdach wyposażonych w silniki wysokoprężne. Jakie są objawy zapchanego filtra a także jak taki filtr udrożnić? Czy da się przywrócić sprawność filtrów DPF?

Czym jest filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych to element odpowiadający za oczyszczanie spalin z sadzy. Filtry te można podzielić na dwa rodzaje: filtry suche i mokre. Filtry suche to tzw. DPF, podczas gdy filtr mokry to FAP. Filtry te różnią się ceną a także temperaturą zapłonu sadzy. Filtry DPF do oczyszczenia potrzebują wysoką temperaturę spalin, co oznacza że aby oczyścić filtr trzeba przez dłuższy czas jechać z wysoką prędkością. Filtry FAP posiadają w sobie płyn katalityczny, który obniża temperaturę zapłonu sadzy, dzięki czemu wypala się ona podczas wolniejszej jazdy. Filtry FAP są stosowane w małych dieslach przeznaczonych do jazdy po mieście.

Dlaczego filtr się zapycha?

Prawda jest taka, że głównym celem tego filtra jest zapychanie się. Największym problemem nie jest samo zapychanie się, a brak oczyszczania. DPF to mała puszka przypominająca katalizator, w której znajduje się korpus ceramiczny. W tym korpusie znajdują się małe, porowate kanały. Kanały te wykonane są z węglika krzemu i platyny. Ścianki filtra posiadają pory, przez które spaliny muszą przelecieć. Cząstki sadzy obecne w spalinach osadzają się w porach zatykając je. Nowsze auta posiadają czujniki nadzorujące stopień zapchania DPFu. Auto powinno automatycznie zwiększyć obroty silnika tak, by temperatura spalin wzrosła. W ten sposób auto powinno samo oczyszczać filtr. Niestety, oczyszczanie filtra często nie dochodzi do skutku, zwłaszcza gdy jeździmy naszym dieselkiem na krótkich dystansach. Między innymi dlatego DPF trzeba co jakiś czas oczyszczać w warsztacie samochodowym. Nie oczyszczenie filtra na czas może spowodować jego całkowite zapchanie, co spowoduje konieczność kosztownej wymiany.

Co powoduje zapchanie filtra

Filtry zapychają przez:

  • eksploatacja diesla w mieście i na krótkich trasach
  • stosowanie olejów niskiej jakości
  • agresywne przyspieszanie z niskich obrotów
  • zatkane wtryskiwacze
  • zużyte świece żarowe
  • uszkodzona turbosprężarka
  • uszkodzony przepływomierz powietrza
  • paliwo słabej jakości
  • brak wymian filtra powietrza. 

Należy pamiętać o tym, że filtry FAP posiadają krótszy termin przydatności od filtrów DPF, przez co trzeba je wymieniać w określonych interwałach kilometrowych. Filtry FAP są stosowane w autach francuskich. DPF natomiast nie posiadają określonej trwałości, jednak nie są one wieczne. W momencie gdy komputer pokładowy włączy wypalanie aktywne filtra DPF, nie powinniśmy wyłączać samochodu, a doczekać do końca procedury. Przerwanie wypalania może doprowadzić do trwałego uszkodzenia lub zniszczenia DPFu.

Objawy zatkanego filtra DPF

Podstawowym objawem zapchanego filtra DPF jest zapalona kontrolka DPFu. Kontrolce tej towarzyszy zazwyczaj znaczny spadek mocy i dynamiki silnika, a także przejście silnika w stan awaryjny. Możliwe jest zapalenie się kontrolki check engine. 

Udrażnianie filtra

Filtr DPF można udrożnić samemu. Niestety skuteczność takiego udrażniania jest uzależniona od stopnia zatkania filtra. Jeżeli filtr jest przytkany, to standardowe procedury go udrożnią. Podstawową czynnością oczyszczającą filtr jest półgodzinna jazda autem za miastem, z prędkością około 80km/h. Optymalnym biegiem do takiej czynności będzie bieg czwarty. Oprócz przejażdżki, warto do paliwa dodać środek oczyszczający filtr. Jeżeli przejażdżka i środki czyszczące nie pomogą, to należy udać się do warsztatu. Profesjonalne oczyszczanie filtra powinno odbywać się za pomocą wypalania w piecu indukcyjnym, jednak równie często zdarza się demontaż filtra i mycie go wodą pod ciśnieniem, lub czyszczenie chemiczne poprzez zanurzanie filtra w odpowiednim roztworze. Najgorszą metodą oczyszczania DPFu jest wypalanie serwisowe, które może skrócić żywotność filtra, a czasem może doprowadzić do jego zniszczenia. Wypalanie w piecu indukcyjnym jest jedyną w pełni bezpieczną formą regeneracji DPF. Inne metody mogą spowodować uszkodzenie wkładu ceramicznego, wypłukanie metali szlachetnych lub zapłon filtra.