Jak przygotować samochód na wiosnę?
11 lutego 2022
Zerwany pasek rozrządu – przyczyny usterki, koszty naprawy
18 lutego 2022
Pokaż wszystkie

Nawet kilkanaście tysięcy złotych, tyle średnio może kosztować poważna awaria samochodu. Kupując samochód większość z nas ma do tego przeznaczoną konkretną kwotę. Jednocześnie wielu z nas nie zwraca uwagi na ewentualne, późniejsze usterki i związane z nimi koszty naprawy, które mogą okazać się prawdziwym problemem.

Kupno nowego samochodu w salonie to zazwyczaj okres dwuletniego spokoju z naprawami usterek. Auto w tym okresie objęte jest bowiem gwarancją. Zdarza się, że niektóre marki wydłużają okres gwarancji do 5 lat. Wiąże się to jednak z wyłączeniem z naprawy niektórych elementów i podzespołów.

Awarie po okresie gwarancji

Poważniejsze problemy zazwyczaj dotykają samochód już po 2-letnim okresie gwarancyjnym. Niestety tak zdarza się najczęściej. I mamy tu zazwyczaj do czynienia ze skomplikowanymi awariami silnika, skrzyni biegów (automatycznej), awarii rozrządu, turbosprężarki czy wtryskiwaczy. Awarie te pomimo tego, że nie są zbyt częste, wymagają kosztownych napraw całych zespołów i mogą nadwyrężyć każdy domowy budżet.

Awaria silnika

W obecnych czasach głowice i bloki jednostek napędowych wykonane są głównie z aluminium. Pozwala to znacznie obniżyć wagę masy silnika, ale ma negatywny wpływ na jego trwałość. Zdarza się, że dochodzi do pęknięć głowicy lub erozji tulei cylindrycznych. Skończyć się to może wydatkami na poziomie kilku tysięcy złotych i pochłonie mnóstwo czasu. Przy starszych modelach tańszą opcją będzie zakup jednostki napędowej na rynku wtórnym.

Remont skrzyni biegów

Do najczęstszych przyczyn awarii skrzyni biegów automatycznych, zaliczyć możemy uszkodzenia mechaniczne powstałe w czasie jazdy oraz wycieki oleju, za które odpowiadają gumowe elementy uszczelniające. Awarii ulega również elektronika sterująca oraz bloki hydrauliki. O awarii świadczyć może brak wstecznego biegu, wyłączenie napędu, szarpanie przy zmianie przełożenia. Usterkę automatycznej skrzyni biegów bardzo trudno zdiagnozować. Jeden objaw może być skutkiem zarówno przepracowania oleju jak i usterką sterownika.

Awaria rozrządu

Zastosowanie paska rozrządu zamiast łańcucha spowodowało, że auto pracuje ciszej, jest lżejsze a element ten łatwiej i szybciej jest wymienić. Obecne paski wytrzymują nawet okres do 200 tysięcy kilometrów. Rzadko zdarza się zerwanie paska przed czasem. Jeśli jednak już do tego dojdzie, skutki mogą być katastrofalne.

Problem zerwanego paska dotyczy tzw. silników kolizyjnych, w których tłok może spotkać się z zaworami. Awaria w najlepszym wypadku spowoduje, pogięcie zaworów w najgorszym doszczętnie zniszczy silnik. Koszty remontu zależne będą od rodzaju zniszczeń. Może się okazać, że cała jednostka napędowa kwalifikuje się do wymiany. Aby uniknąć awarii, należy ściśle przestrzegać zaleceń co do wymiany paska. Zazwyczaj jest to limit kilometrów lub lat. Warto pamiętać, że kupując używany samochód bez udokumentowanej wymiany paska, napęd rozrządu należy wymienić bezwzględnie.

Wtryskiwacze

Wtryskiwacze, są to elementy niezwykle skomplikowane, które wykonują bardzo ciężką pracę. Często ich naprawa jest niemożliwa do wykonania. W takich sytuacjach trzeba się liczyć ze sporymi kosztami. Większość silników wysokoprężnych korzysta z systemu zasilania typu COMMON-RAIL. Występujące w nich wtryskiwacze sterowane elektromagnetycznie lub piezoelektryczne. To pierwsze da się w miarę łatwo naprawić, gorzej z tymi drugimi. Producenci zazwyczaj nie przewidują ich napraw. Nowy zestaw wtrysków to kwota sięgająca nawet kilkunastu tysięcy złotych. Objawy niesprawnych wtryskiwaczy mogą być różne. Najczęściej są to problemy z rozruchem, nierówna praca auta czy dymienie na czarno z rury wydechowej. Na szczęście niektóre  wtryski da się zregenerować.

Regularny serwis pozwoli zminimalizować ryzyko awarii auta

Nieważne, jakim modelem samochodu podróżujemy, ważne jest, aby był on przez nas regularnie serwisowany. Wiąże się to oczywiście z kosztami, jednak nie tak dużymi jak w przypadku gdy dojdzie już do awarii. Musimy pamiętać przede wszystkim o regularnej wymianie oleju napędowego, najlepiej średnio co 15 tys. km. Zaniechanie podstawowych napraw i wymian może doprowadzić do poważnych komplikacji oraz drogich remontów mechaniki auta.