Regeneracja czy wymiana reflektorów? Na co zwrócić uwagę?
Regeneracja czy wymiana reflektorów? Na co zwrócić uwagę?
15 października 2021
Jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru w aucie?
3 grudnia 2021
Pokaż wszystkie
Co można samodzielnie naprawić w aucie?

Własnoręczna naprawa swojego samochodu może obniżyć koszty posiadania pojazdu poprzez wyeliminowanie wizyt u mechanika. Co można samodzielnie naprawić w pojeździe oraz ile można na tym zaoszczędzić? Czego nie warto samodzielnie naprawiać? 

Samodzielna naprawa samochodu

Przede wszystkim należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czym w zasadzie jest naprawa samochodu. Okresowa wymiana oleju czy filtrów nie należy do czynności naprawczych, natomiast są to czynności eksploatacyjne, powiązane z wymianą zużytych elementów samochodu. Naprawą samochodu jest wymiana elementów, które nie powinny być regularnie wymieniane a dopiero wtedy, gdy elementy te zaczną działać niepoprawnie. Wymiana oleju, filtrów, klocków i tarcz hamulcowych należy więc do czynności eksploatacyjnych, natomiast wymiana elementów zawieszenia, wymiana rozrządu, elementów wydechu czy głowicy jest zazwyczaj nazywana naprawą. 

Samodzielne wymiany elementów eksploatacyjnych

Każdy domorosły mechanik, który chętnie wyręcza zawodowych mechaników, jest w stanie samodzielnie zmienić olej silnikowy a także filtr powietrza, filtr oleju oraz filtr kabinowy. Czynności te nie wymagają od właścicieli pojazdów żadnych specjalnych umiejętności, natomiast jedyne co jest potrzebne do tych wymian to odpowiednie narzędzia. Wymiana filtrów zazwyczaj wiąże się z odkręceniem śrub trzymających filtr – jak to bywa z filtrem kabinowym, lub z odkręceniem śruby na obejmie – jeżeli mówimy o filtrze powietrza. Filtr oleju to zazwyczaj mała puszka wkręcona w blok silnika, do której odkręcenia potrzebujemy tylko dostęp ręki. Pamiętajmy by nie odkręcać filtra oleju bezpośrednio po jeździe – może być on bardzo gorący. Wymiana oleju także należy do czynności bardzo prostych – wystarczy delikatnie rozgrzać silnik, dzięki czemu olej stanie się bardziej płynny, a następnie na odkręceniu zaślepki w misce olejowej. Olej zacznie się szybko wylewać, dlatego warto mieć przygotowany pojemnik do zbierania oleju. Wymiana klocków hamulcowych czy tarcz także nie jest super wymagająca, aczkolwiek wymaga już troszeczkę więcej wiedzy i narzędzi. Wymiana żarówki jest jedną z czynności, które zazwyczaj nie wymagają od nas żadnej wiedzy i narzędzi. Czynność ta powinna być opisana w instrukcji obsługi samochodu. Warto się zapoznać z tą czynnością na wypadek przepalenia żarówki w trasie i kontroli policji. Sprawna wymiana uszkodzonej żarówki na miejscu może spowodować, że dostaniemy pouczenie zamiast mandatu.

Samodzielna naprawa samochodu

Jeżeli chodzi o naprawę samochodu, to jednymi z najpopularniejszych elementów jakie można samodzielnie naprawić są końcówki drążków kierowniczych, drążki kierownicze a także łączniki stabilizatora. Elementy te można wymienić pod blokiem, ponieważ nie wymagają od nas żadnych specjalnych narzędzi. Osoby, o większym zacięciu mechanicznym są także w stanie wymienić amortyzatory, sprężyny, wahacze oraz tuleje w wahaczach. Niestety, większość z tych czynności wymaga od właściciela pojazdu wiedzy i umiejętności. Sama rozbiórka często jest dosyć łatwa, problem zaczyna się, gdy mamy złożyć “naprawiony” samochód. Tutaj często pojawia się problem – jeżeli nie mamy pewności co do swoich umiejętności, a samochód musi być szybko sprawny, lepiej umówić się na wizytę w warsztacie samochodowym.

Czego nie robić samemu

Jeżeli mamy zacięcie mechaniczne, to w zasadzie jesteśmy w stanie wiele rzeczy w pojeździe. Natomiast na pewno nie polecamy naprawiać instalacji elektrycznej i elektronicznej. Zwłaszcza w nowszych autach, naprawy tego typu mogą skończyć się poważną awarią silnika, skrzyni automatycznej lub po prostu totalnie niestabilnym autem. Jeżeli nie wiemy jak dokładnie odrestaurować zaciski hamulcowe, to tego także nie warto robić samemu – hamulce odpowiadają za nasze bezpieczeństwo!

Co trzeba zrobić po wykonanej naprawie?

Po samodzielnej naprawie samochodu warto 2 razy sprawdzić, czy wszystko zostało skręcone tak jak powinno. Dopiero wtedy powinniśmy udać się na krótką jazdę próbną. Jeżeli naprawialiśmy zawieszenie, to warto udać się na stację diagnostyczną w celu sprawdzenia geometrii zawieszenia. Niepoprawna geometria może powodować sytuację, w której mimo wymiany danych elementów, komfort podróżowania nie ulegnie poprawie. Ponadto, diagnosta może ocenić poprawność naprawy. Jeżeli naprawialiśmy inne elementy silnika i nie wiemy, czy całość jest dobrze złożona, warto udać się do mechanika aby ten obejrzał poprawność naszej naprawy.