Co można samodzielnie naprawić w aucie?
Co można samodzielnie naprawić w aucie?
18 października 2021
Jak sprawdzić, czy auto jest bezwypadkowe?
6 grudnia 2021
Pokaż wszystkie

Mierzenie grubości lakieru w samochodzie pozwala na zapoznanie się ze stanem blacharsko lakierniczym danego modelu. Pomiar grubości lakieru jest w stanie określić, czy dany pojazd przechodził poprawki lakiernicze, a także jest w stanie określić zakres tych poprawek. Gdzie należy mierzyć grubość lakieru oraz jak interpretować wyniki? 

Czym jest lakier samochodowy?

Lakier samochodowy składa się z kilku powłok nakładanych na blachę. Zadaniem powłok lakierniczych jest zabezpieczenie blachy przed działaniem warunków zewnętrznych (przeciwdziałanie korozji) a także nadanie jej odpowiedniego koloru. Warto w tym momencie wspomnieć, że nie ma żadnych uniwersalnych norm, dotyczących grubości powłoki lakierniczej. W związku z tym, warto zapoznać się z wartościami określającymi minimalną grubość powłoki lakierniczej dla danej marki. Pojazdy produkcji Azjatyckiej mają tendencję do posiadania cieńszego lakieru od pojazdów Europejskich. 

Jak wygląda powłoka lakiernicza?

Zastanawiasz się, ile mikronów ma oryginalny lakier? Otóż, lakier składa się z wielu elementów, takich jak:

  • Lakier zewnętrzny bezbarwny – 30 do 40 μm – powłoka zabezpieczająca lakier kolorowy
  • Lakier kolorowy (bazowy) – ok.20 μm – warstwa nadająca kolor
  • Wypełniacz – od 20 do 30 μm 
  • Grunt kataforetyczny – około 20 μm – warstwa, której zadaniem jest przeciwdziałanie korozji 
  • warstwa fosforanowa – 2 μm
  • ocynkowanie – do 10 μm 

Z tych danych wynika, że średnia fabryczna grubość lakieru powinna wynosić około 115 μm. W tym miejscu warto nadmienić, że wszystkie auta wyprodukowane po 2007 roku posiadają cieńsze powłoki lakiernicze. Wszystkie nowe pojazdy Azjatyckie posiadają cieńsze powłoki lakiernicze na zewnętrznych elementach karoserii (około 80 μm) oraz jeszcze cieńsze w ukrytych miejscach – słupki, kielichy amortyzatorów, progi oraz ściana działowa posiadają maksymalnie 60 μm lakieru. 

Różnice w grubości lakieru będą również występować nawet w pojazdach od tego samego producenta – Toyota Aygo i Corolla z tego samego rocznika mogą mieć różną grubość lakieru na masce czy dachu.

Jak zmierzyć grubość lakieru?

Najważniejszym punktem startowym jest zakup odpowiedniego miernika lakieru. Na rynku występuje wiele mierników, jednak my rekomendujemy te, które automatycznie dostosowują się do rodzaju blachy (aluminium, stal lub stal ocynkowana). Posiadając taki miernik, powinniśmy go także skalibrować – nowe urządzenia powinny mieć płytki kalibracyjne dołączone do zestawu. Po wykonaniu kalibracji, powinniśmy jeszcze znaleźć informacje dotyczące grubości fabrycznego lakieru w danym modelu samochodu – ASO powinno udzielić takich informacji. 

Dalej, skoro mamy już informacje dotyczące grubości lakieru oraz skalibrowany miernik, możemy przystępować do mierzenia. Mierzenie powinniśmy wykonać w następujący sposób:

  • oczyszczamy miejsce które chcemy sprawdzić za pomocą szmatki – wycieramy wszelki brud i kurz
  • przykładamy sondę miernika do karoserii w interesującym nas miejscu
  • odczytujemy wynik

Warto nadmienić, że najlepszymi miernikami są mierniki z sondą kulową, która jest dokładniejsza od sond płaskich dociskowych, oraz pozwala na badanie grubości lakieru na wszelkich zaobleniach. 

Gdzie badać grubość lakieru?

Grubość lakieru powinniśmy zacząć sprawdzać od dachu i iść w dół. Elementy, jakie warto sprawdzić miernikiem są:

  • dach
  • słupki – wewnątrz i na zewnątrz
  • kielichy amortyzatorów – pod maską
  • maska
  • nadkola przednie i tylne
  • zderzaki – o ile są metalowe – zderzaki nie są zbyt miarodajne ze względu na ich pierwotne założenie (zderzanie) – często są one przelakierowywane.

Najważniejszym punktem badania zawsze powinien być dach i słupki. Wszelkie naprawy lakiernicze dachu mogą świadczyć o dachowaniu pojazdu lub o przeżyciu gradu. Słupki natomiast są elementami nośnymi dachu – ich nieumiejętna naprawa może w sytuacji wypadku doprowadzić nas do śmierci. Ponadto, słupki mają bardzo nieregularne kształty, przez co ich naprawa jest bardzo trudna – widać na nich wszelkie naprawy lakiernicze – często nawet gołym okiem.

Jak interpretować wyniki pomiarowe?

Aby określić, czy samochód był powtórnie lakierowany czy szpachlowany niezbędna jest informacja dotycząca fabrycznej grubości lakieru. Jeżeli założymy, że fabryczny lakier ma 100 mikronów, to wszystkie wyniki powyżej 160-170 mikronów będą oznaczały podwójne lakierowanie. Jeżeli badanie wykaże, że lakier posiada ponad 300 mikronów grubości to znak, że auto przechodziło gruntowną ingerencję w lakier – lakierowanie dwu, trzykrotne. Wyniki powyżej 500 mikronów są zazwyczaj jednoznaczne z szpachlowaniem pojazdu – uszkodzenia były tak poważne, że zamiast naprawiać blachę położono na niej szpachlę. W tym miejscu warto wspomnieć o ciekawostce – kupno nowego auta z salonu nie zawsze będzie oznaczać, że auto posiada fabryczną grubość lakieru. Czasami zdarza się, że auto będzie podwójnie lakierowane – dlaczego tak jest? Otóż, kontrola jakości lakieru jest dość restrykcyjna – jeżeli auto tej kontroli nie przejdzie, to wraca do komory lakierniczej. Stąd wyniki pomiaru grubość lakieru na nowych autach mogą się różnić od fabrycznych wartości.