Tłumiki przelotowe, znane również jako “tłumiki sportowe”, to jedne z najbardziej fascynujących i jednocześnie kontrowersyjnych modyfikacji w świecie tuningu samochodowego. Dlaczego? Ponieważ jego głównym zadaniem jest zapewnienie silnikowi sporego przyrostu mocy, a wydechowi zaś charakterystyczny, rasowy dźwięk, który wśród sporej grupy miłośników tuningu samochodowego wzbudza zachwyt, u innych zaś niekoniecznie. Niemniej stosowanie tłumika przelotowego w samochodach osobowych staje się coraz popularniejsze. Jakie są tego korzyści?
Układ wydechowy samochodu składa się z poszczególnych podzespołów, które odpowiadają kolejno za odprowadzanie spalin z jednostki napędowej, lub pełnią drogę ujścia tych spalin.
Standardowy układ wydechowy składa się najczęściej z tłumika (wstępnego, środkowego i końcowego), filtra cząstek stałych, katalizatora oraz kolektora. W przypadku wydechu przelotowego układ wydechowy ma za zadanie jak najszybciej odprowadzić spaliny poza ten układ. W praktyce oznacza to, że tłumiki przelotowe działają poprzez zmniejszenie oporu przepływu gazów spalinowych, co z kolei zwiększa wydajność silnika i pozwala na większą moc. W efekcie samochód może zyskać kilka koni mechanicznych i przyspieszać szybciej. Cechą charakterystyczną takiego tłumika jest również dość głośny dźwięk.
W celu utworzenia przelotowego układu wydechowego konieczne jest podjęcie się pewnych czynności modyfikacyjnych w samochodzie. Takiemu działaniu podlega przede wszystkim tłumik, który w zależności od sposobu przeprowadzonych przeróbek może przybrać jedną z trzech form – catback, axle back lub downpipe.
Catback to czynności modyfikacyjne podejmowane w obrębie od katalizatora do końca układu wydechowego. Axle back polega z kolei na przeprowadzeniu tuningu wyłącznie w zakresie tłumika końcowego, downpipe to natomiast metoda, w której katalizator zastępuje się rurą o konkretnej średnicy. Sposobów modyfikacji układu przelotowego w samochodach i motocyklach jest oczywiście znacznie więcej, a wybór konkretnego sposobu zależeć będzie w głównej mierze od chęci uzyskania efektu finalnego.
Zastosowanie tłumika przelotowego w samochodzie niesie za sobą zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki.
Do najważniejszych zalet przelotowego tłumika zaliczyć należy:
Potencjalne problemy związane z zastosowaniem tłumika przelotowego w pojeździe:
Tłumiki przelotowe są dość ciekawym elementem tuningu samochodowego, który może poprawić wydajność i dostarczyć satysfakcję z dźwięku silnika. Jednak ich instalacja wymaga rozwagi i zrozumienia potencjalnych problemów związanych z hałasem, emisjami spalin oraz aspektami prawno-regulacyjnymi. Przed podjęciem decyzji o instalacji tego rodzaju instalacji, warto dokładnie przemyśleć, czy są one odpowiednie dla Twojego samochodu i Twojego stylu jazdy. Pod uwagę należy wziąć także ewentualną konieczność naprawy tłumików przelotowych. Tutaj należy się rozeznać czy w najbliższej okolicy znajduje się serwis samochodowy, który oferuje takie usługi.