Limit punktów karnych — co się stanie po jego przekroczeniu?
11 września 2023
Prace na wysokości i konieczne uprawnienia?
25 września 2023
Pokaż wszystkie

Tłumiki przelotowe, znane również jako “tłumiki sportowe”, to jedne z najbardziej fascynujących i jednocześnie kontrowersyjnych modyfikacji w świecie tuningu samochodowego. Dlaczego? Ponieważ jego głównym zadaniem jest zapewnienie silnikowi sporego przyrostu mocy, a wydechowi zaś charakterystyczny, rasowy dźwięk, który wśród sporej grupy miłośników tuningu samochodowego wzbudza zachwyt, u innych zaś niekoniecznie. Niemniej stosowanie tłumika przelotowego w samochodach osobowych staje się coraz popularniejsze. Jakie są tego korzyści?

Czym są tłumiki przelotowe — porównanie tłumika standardowego i przelotowego

Układ wydechowy samochodu składa się z poszczególnych podzespołów, które odpowiadają kolejno za odprowadzanie spalin z jednostki napędowej, lub pełnią drogę ujścia tych spalin. 

Standardowy układ wydechowy składa się najczęściej z tłumika (wstępnego, środkowego i końcowego), filtra cząstek stałych, katalizatora oraz kolektora. W przypadku wydechu przelotowego układ wydechowy ma za zadanie jak najszybciej odprowadzić spaliny poza ten układ. W praktyce oznacza to, że tłumiki przelotowe działają poprzez zmniejszenie oporu przepływu gazów spalinowych, co z kolei zwiększa wydajność silnika i pozwala na większą moc. W efekcie samochód może zyskać kilka koni mechanicznych i przyspieszać szybciej. Cechą charakterystyczną takiego tłumika jest również dość głośny dźwięk.  

Jak stworzyć przelotowy układ wydechowy ? Jakie rodzaje modyfikacji wyróżniamy?

W celu utworzenia przelotowego układu wydechowego konieczne jest podjęcie się pewnych czynności modyfikacyjnych w samochodzie. Takiemu działaniu podlega przede wszystkim tłumik, który w zależności od sposobu przeprowadzonych przeróbek może przybrać jedną z trzech form – catback, axle back lub downpipe.

Catback to czynności modyfikacyjne podejmowane w obrębie od katalizatora do końca układu wydechowego. Axle back polega z kolei na przeprowadzeniu tuningu wyłącznie w zakresie tłumika końcowego, downpipe to natomiast metoda, w której katalizator zastępuje się rurą o konkretnej średnicy. Sposobów modyfikacji układu przelotowego w samochodach i motocyklach jest oczywiście znacznie więcej, a wybór konkretnego sposobu zależeć będzie w głównej mierze od chęci uzyskania efektu finalnego.  

Zalety i wady tłumików przelotowych

Zastosowanie tłumika przelotowego w samochodzie niesie za sobą zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki.  

Do najważniejszych zalet przelotowego tłumika zaliczyć należy: 

  • Zwiększona moc — tłumiki przelotowe mogą poprawić wydajność silnika, co przekłada się na większą moc i przyspieszenie.
  • Dźwięk i wydajność — dla wielu miłośników motoryzacji dźwięk generowany przez tłumiki przelotowe jest atrakcyjny i daje uczucie mocy.
  • Lekkość — zwykle tłumiki przelotowe są lżejsze od tradycyjnych układów wydechowych, co może przyczynić się do zmniejszenia masy pojazdu.

Potencjalne problemy związane z zastosowaniem tłumika przelotowego w pojeździe:

  • Hałas — generowany przez tłumiki przelotowe dźwięk może być uciążliwy i nielegalny. Istnieje zatem ryzyko otrzymania mandatu za zbyt głośny układ wydechowy.
  • Emisje spalin — tłumiki przelotowe mogą wpłynąć na emisje spalin i nie zawsze w pozytywny sposób. Należy zadbać o to, aby samochód nadal spełniał wszelkie normy z tym związane.
  • Utrata momentu obrotowego — w niektórych przypadkach, zwiększona moc może skutkować utratą momentu obrotowego na niższych obrotach silnika.

Tłumiki przelotowe w samochodach — podsumowanie

Tłumiki przelotowe są dość ciekawym elementem  tuningu samochodowego, który może poprawić wydajność i dostarczyć satysfakcję z dźwięku silnika. Jednak ich instalacja wymaga rozwagi i zrozumienia potencjalnych problemów związanych z hałasem, emisjami spalin oraz aspektami prawno-regulacyjnymi. Przed podjęciem decyzji o instalacji tego rodzaju instalacji, warto dokładnie przemyśleć, czy są one odpowiednie dla Twojego samochodu i Twojego stylu jazdy. Pod uwagę należy wziąć także ewentualną konieczność naprawy tłumików przelotowych. Tutaj należy się rozeznać czy w najbliższej okolicy znajduje się serwis samochodowy, który oferuje takie usługi.